Op weg naar Glacier NP

11 september 2016 - Kalispell, Montana, Verenigde Staten

Bozeman sluiten we af en de volgende halte is een klein gehucht vlak bij de westelijke ingaand van Glacier NP, Hungry Horse. En prachtige naam en de uithangborden laten de meest magere paarden zien zodat er geen misverstand kan zijn over waar je bent beland. Onderweg stoppen we eerst in Butte, een wat grotere stad waar de eerste bewoners naast goud  zochten, maar daar zat er niet zoveel van in de bodem. Wel vonden ze koper, maar dat was niets waard. Tot dat eind 19e eeuw elektriciteit zijn opmars begon te maken en koper als geleider het best geschikt  was. En toen ook nog eens bleek dat de koper adder goed was voor 23% van de wereldproductie, groeide Butte uit tot een rijke stad met honderden saloons en tientallen bordelen. Je wilt als mijnwerker eenmaal boven de grond tenslotte wel wat vertier hebben.

Vandaag is er boerenmarkt en allerlei producten liggen uitgestald op de kramen. Ok hier veel grote, oude gebouwen echter er staan er vrij veel leeg en sommige zien er vervallen uit, en flink verschil met Bozeman waar de meeste waren gerestaureerd. Maar dat is kostbaar en blijkbaar is er niet minder geld voor beschikbaar. Ook hier antiekwinkels en galerieën. Er drinken koffie bij een taartenmaker voor we weer op weg gaan.

We verlaten de snelweg om naar het noorden te gaan via de highway. Bij een uitkijkpunt worden we gewaarschuwd voor ratelslangen, ik wist niet dat die zo hoog in de bergen in het noorden ook nog voorkwamen! Als we bij het Flathead Lake zijn aangekomen bezoeken we daar een wonderlijk museum. En echtpaar heeft jarenlang van alles verzameld en het gebundeld tot het Museum of America. Er staat werkelijk van alles. Auto's, motoren, helikopters, leger voertuigen, complete oude gebouwen en een ingerichte diner uit de jaren vijftig. niet als staat even logisch bij elkaar maar dat kan ook bijna niet anders zo vol als het is. Als je hier tien keer komt zie je ook de tiende keer weer nieuwe dingen! Ook ufo's en marsmannetjes ontbreken hier niet.

We gaan langs het enorme met verder omhoog voor we in hungry Horse aankomen. Het hotel is ouderwets als houten Lodge gebouwd en ook alle meubels zijn van hout. Vanuit niet gaan we Glacier ontdekken.