Grand Teton National Park, beren, vossen en een boot

3 september 2016 - Driggs, Idaho, Verenigde Staten

Na een redelijke nacht, paar keer wakker om zeven uur maar onder de douche gestapt en tegen achten aan het ontbijt. De ontbijt ruimte is wat klein en al helemaal als het hotel vol zit zoals nu, maar een stel was klaar zodat we snel aan het ontbijt konden. Wat toast met scrambled eggs, yoghurt, en redelijke koffie en sinaasappelsap is met dan voldoende en even later gingen we op weg richting de Teton Pass richting Jackson en Teton NP.

Door een stel Fransen die - waarschijnlijk na een tijd van huis te zijn geweest - de westelijke kant vonden lijken op een paar borsten is dit park aan zijn naam gekomen. Trois Tetons noemden ze deze plek. En de Amerikanen zouden geen Amerikanen zijn geweest als ze het niet 'Grand' hadden gemaakt.

Ten noorden was in 1872 Yellowstone het eerste Nationale Park. Aan het eind van de 19e eeuw wilde natuurbeschermers dit park naar het zuiden uitbreiden met tenminste de Teton Range. In een poging de waterstromen te regelen had het Amerikaanse Bureau voor Reclamatie in 1907 een dam aangelegd in de Snake River uitstroom naar Jackson Lake. Deze dam mislukte en in 1910 werd hij vervangen door een betonnen versie die in 1916 werd vergroot. De waterstand in het meer steeg hierdoor met 12 meter. Dit was onderdeel van het Minidoka Project dat ten doel had de landbouwgronden in Idaho te irrigeren. Verdere bouwplannen voor dammen in de andere meren alarmeerden Horace Albright, de toenmalige hoofdopzichter van Yellowstone NP. Hij probeerde samen met inwoners van Jackson Hole de plannen tegen te houden. De bewoners waren fel gekant tegen uitbreiding van Yellowstone en zagen veel meer in een apart Nationaal Park dat de Teton Range en de zes meren aan de voet van de bergen zou omvatten. Na goedkeuring van het Congres tekende President Calvin Coolidge de wet ter oprichting van het Teton National Park op 26 februari 1926.

De Jackson Hole Valley was grotendeels particulier bezit toen John D. Rockefeller Jr. en zijn vrouw de regio bezochten in de laat twintiger jaren. Horace Albright en Rockefeller bespraken de mogelijkheden om commerciële exploitatie in het gebied tegen te houden en het gevolg hier van was dat Rockefeller begon met het opkopen van grote gebieden in de regio door middel van de Snake River Land Company. Het doel van de aankopen was om het land over te dragen aan de National Park Service. Uiteindelijk werd 89.000 ha toegevoegd aan het park.
Van Drigss naar Jackson ga je over de Teton Pass. Bjorn op de pad heb je een mooi uitzicht op de vallei waar Jackson in ligt. Vanochtend ging er een mooie, blauwe was over de bergen achter Jackson waar we als eerste stop verder naar op weg gingen. De koffieshop was er nog, ze branden nog steeds hun eigen bonen en de koffie smaakt ook nog steeds prima.

Op het plein met de bekende viert ingangen op de hoeken met de talloze herten geweien boven de ingang was vandaag een farmers market waar de boeren uit de omgeving met allerlei verschillende producten stonden. Het was er gezellig druk, mede door wat muzikanten die op verschillende punten, hoe kan het ook anders, country muziek speelden.

Na nog wat mooie western kunst te hebben bekeken reden we weer terug richting Teton Pass om nu voor de weg weer omhoog gaat rechtsaf te slaan op de 390 richting Moose. je rijdt dan dicht langs de bergen richting Jenny Lake. Voor we daar kwamen zagen we eerst een vos op jacht naar waarschijnlijk een konijn want er zagen hem een paar keer springen en zijn snuit in de grond stoppen. Daarna bij de park ingang de gebruikelijke jaar pas gekocht aangezien we nog een aantal parken bezoeken, en de prijzen weer wat hoger waren dan voorgaande jaren. Meestal haal je de tachtig dollar er makkelijk uit.

Vlak na de ingang stonden er een paar rangers het verkeer te manen om rustig door te rijden. De reden was een beren pup die een boom vlak naast de weg had gekozen als vlucht plaats dus dat was al gelijk op de eerste dag na de vos onze eerste Bert dit jaar!

De volgende stop was Jenny Lake waar we de wandeling richting Inspiration point gingen maken. En mooie wandeling van 3, mijl naar de overkant van het meer. Het pad volgt de oevers van het met, af en toe dreigend en dalend en soms wat verder van de oevers af en na vele foto's kwamen er uiteindelijk bij het punt aan. Waarom deze naam is gekozen is me niet geheel duidelijk. Was het de bedoeling dat je inspiratie krijgt, genoeg om de terugreis te wandelen, of wellicht erger, het rondje te voltooien of was het feit dat je de boot terug kan nemen de inspiratie de je daar nodig hebt. het was in ieder geval een mooie plek met wat stroomversnellingen in een riviertjev dat zich dat naar beneden soort, het meer in. De boot terug was in ieder geval zet welkom en niet veel later waren we weer bij de auto om ons rondje te vervolgen. Uiteindelijk kom je uit op de 89, waar je de keuze hebt links richting Yellowstone te gaan, of rechtsaf terug naar Jackson. Wij kozen de laatste optie om nu verder van de bergen af weer rustig terug richting Jackson en Drigss te rijden waar we iets na zessen aankwamen, mooi op tijd om maar gelijk It te kijken naar een plek om de interne mens te versterken. Na heel wat keertjes heen en weer te rijden omdat veel teentjes dicht waren vonden we uiteindelijk een sport bar waar ze goede hamburgers hadden een weer prima lokaal niet om onze trek te stillen. In het hotel aangekomen de foto's bekeken en het verslag van een prima eerste dag in de USA te maken. Morgen deze oostelijke kant van de Tetons te bekijken.

1. Corynne Wesseling:
    5 september 2016
    Heerlijk dat ik weer mee mag liften met jullie. Heb het goed samen en maak mooie herinneringen!!