Firefighting en het boerenland van Idaho

4 september 2016 - Bozeman, Montana, Verenigde Staten

Driggs licht Ann de oostkant van de Tetons. Dat betekent dat je altijd de bergen over moet steken om naar de nationale parken van Teton en Yellowstone te gaan. Vandaag zijn we eerst aan deze oostkant gebleven en door het boerenland van Idaho gereden langs hele gele velden wat de hooibalen nog op het veld liggen. Grote landerijen met enorme akkers wat met enorme machines gehooid wordt en gelijkertijd grote ballen hooi aan de achterkant de machine verlaten. Over smalle landelijke weggetjes langs vervallen schuren en vaak junkyards naast de boerderij. Als hier een schuur vervalt wordt hij niet gesloopt maar bouwen ze gewoon een andere en laten de oude verder vergaan. Ze hebben tenslotte ruimte genoeg. Het levert el mooie plaatjes op van deze vervallen houten gebouwen.

Jaren geleden zijn we vanuit San Francisco ook naar Idaho gereden om daar vandaan naar Yellowstone te gaan. Niet naar het midden bij West-Yellowstone, maar onderhands door de bossen en over de bergen. We hadden vandaag ook deze weg willen rijden maar helaas was hij afgesloten en moesten we terug. Dan maar omhoog naar West-Yellowstone om daar na een kop koffie de Westelijke ingaan te nemen en weer naar het zuiden te rijden richting Teton NP. Het eerste weekend van september is Labour Day weekend waarbij de maandag een vrije dag is. En dat betekent dat ongeveer ieder Amerikaans gezin en paar dagen er op uit trekt en vele gaan dan de natuur in een dat horen de parken natuurlijk ook bij. Dus was het erg druk en was het moeilijk parkeerplaatsen te vinden bij alle spots die er zijn. Aangezien we de komende week in Bozeman zitten hebben we nog voldoende tijd om Yellowstone weer te zien, dus vandaag maar wat minder gestopt.

Ook nu zijn er weer bosbranden, veroorzaakt door blikseminslag afgelopen week. Er zijn tot vandaag 14,5 duizend ha afgebrand wat een flink stuk is. De brand is onder controle en op veel plekken zie je groepen brandweer mannen blussen. Ook hangt er tegen de bergen en blauwe was van de rook.

Terug naar het zuiden in Teton zien we een brand die door helikopters wordt geblust deze is nieuw want gisteren hebben we hier ook gereden en toen niets gezien.

Na weer een mooie dag met nog een leuke wandeling bij Colter Bay, komen we weer terug in Drigss. Vandaag naar de plaatselijke Mexicaan en het eten was ook hier weer prima! Daarna de dagelijkse routine van de foto's bekijken en dit verslag schrijven om morgen na drie dagen Drigss te verruilen voor Bozeman in Montana.

1. Mariska Hagman:
    5 september 2016
    Wat een mooie fotos en een schitterende reis! ENJOY!