Leavenworth en de South Cascades

20 september 2016 - Friday Harbor, Washington, Verenigde Staten

Gisteren verlieten we Winthrop na het ontbijt op het inmiddels gebruikelijke plekje, de Duck Brand tegenover ons hotel. De rit is een korte, slechts een 116 mijl. We rijden weer door de vallei met zijn vele fruitbomen en druiven. Van alles telen ze hier, kersen, peren, pruimen en vooral veel appels. Het is de oogsttijd nu en overal staan enorme stapels kratten waar seizoensarbeiders de oogst in moeten stoppen. Er staan ook veel kleine huisjes langs de boomgaarden waar deze arbeiders tijdelijk in kunnen wonen en we komen om langs een aantal enorme distributie centra waar de appels worden doorverhandeld.

We stoppen nogmaals in Chelan, dit keer voor een koffiestop. De eerste waar we uitkomen heeft alleen de bekende grote kannen en deze laten we maar links liggen en we lopen en stukje naar de Starbucks.

Daarna vervolgen we onze weg en komen even na twaalven in Leavenworth aan. Je waant je plots in Beieren of Tirol, want alle huizen hier zijn in een chaletstijl gebouwd, inclusief muurschilderingen van Duitse kastelen. Ok de straten zijn tweetalig al geeft dat soms wat verwarring, niet alles is blijkbaar even makkelijk te vertalen. Denk niet dat Leavenworth een Duitse kolonie is, gesticht door Duitse pioniers. Nee, in 1962 werd het LIFE-programma opgestart, samen met de University of Washington. LIFE staat voor Leavenworth Improvement For Everyone....

Het project had als doel om strategieën te onderzoeken die Leavenworth weer op de kaart konden zetten en de economie van het worstelende houthakkers stadje nieuw leven in te blazen.
Het idee van een Thema Stad kwam van twee zakenlui uit Seattle, Ted Price en Bob Rodgers, die een vervallen cafe langs Highway 2 hadden gekocht in 1960. Price was de voorzitter van het LIFE-Tourisme sub-Committee en in 1965 leidden de twee een trip naar het Deense thema stadje Solvang in Californië om daar te kijken wat een dergelijk thema deed met een stad en het toerisme en om support te krijgen voor hun idee.
Het eerste gebouw dat aan de beurt was om ‘gemodelleerd’ te worden was het Chikamin Hotel dat door de eigenaar LaVerne Peterson werd omgedoopt tot Edelweiss Hotel na de verbouwing.
Leavenworth huisvest ook het Leavenworth Nutcracker Museum, dat in 1995 werd geopend en meer dan 5.000 notenkrakers heeft, daterend van de prehistorie tot hedendaags.
Natuurlijk mag ook een jaarlijk Oktober Fest niet ontbreken en ieder jaar wordt er naar Beierse traditie uit flinke pullen veel bier gedronken en Bratwurst met Senf gegeten.
We slapen in een B&B met een alleraardigste gastvrouw. Aangezien we samen met drie dames uit Washington de enige gasten zijn, krijgen we een grote kamer aan de voorkant met een geweldig uitzicht over de vallei en bergen op de achtergrond. We eten bij een natuurlijk Duits restaurant en alles is zeer smakelijk. Aangezien onze gastvrouw beloofd had een dessert te maken slaan we dat over in het restaurant. Heb spijt van gekregen want er stond een heerlijk perentaartje, warm uit de oven op ons te wachten. Ook het ontbijt vanochtend was prima met weer een eigen baksel uit de oven.

Vandaag verkennen we de omgeving van Leavenworth en rijden en stuk van de zuidelijke weg door de Cascades. Weer een mooie route en we  stoppen verschillende keren voor watervallen, een heel mooi meer met zet grote en waarschijnlijk dure vakantiehuizen die het uitzicht op het meer bijna ontnemen. Gelukkig is er een flink stuk gereserveerd als State Park zodat iedereen hier kan genieten. Onderweg en afslag de bergen in genomen om ook weer uit te komen op een stuk ongerepte natuur wat bijna nooit iemand komt. Na diverse korte wandelingen en een koffie bin de lokale Starbucks rijden we weer terug naar Leavenworth. Morgen op de boot naar San Juan Island, onze laatste halte  deze reis!