Het reservoir van het hongerige paard, big horns en een lawine meer

13 september 2016 - Kalispell, Montana, Verenigde Staten

Na het inmiddels gebruikelijke ontbijt bij de familie die het tankstation annex eetcafé runt, besloten we terwijl we op weg waren naar Glacier eerst een afslag te nemen naar de hungry Horse dam. Eerst kwamen we langs een klein meertje daar met flarden mist in de ochtendzon er prachtig bij lag. Even verderop was de dam, best een flink bouwwerk met het stuwmeer er achter. Dat het giet het reservoir en in dit geval een flink exemplaar. Er liep een nieuw aangelegde weg langs en op de kaart was het einde van het stuwmeer niet te zien, de kaart van Glacier hield er mee op. We zijn langs het meer gereden en een paar keer gestopt. De kleuren van het water en de omgeving er langs zijn prachtig, blauw en groen in het water, en allerlei herfst kleuren aan de oevers met aan de overzijde de bergtoppen met de besneeuwde pieken.

Dan op naar Glacier. Ok vaag blijkt bij de ingang dat de pad nog gesloten is, dus weer moeten aan deze kant van de pas blijven. Niet dat dit een straf is want het is prachtig zonnig weer geworden hoewel de temperatuur nog wat laag  blijft. We rijden lake McDonald langs een stoppen af en toe voor een plaatje. We kunnen doorrijden tot de weeping wall, een paar mijl voor de pas. Dat parkeren we de auto om wat rond te lopen en de fotogenieke bergen te bekijken. Er staan en paar big horn schapen op de flanken en die leveren niet alleen een mooi plaatje op maar leiden er ook toe dat mensen omhoog klimmen om net nog een wat mooiere foto te schieten waarbij sommigen denken dat ze net zo behendig zijn als de schapen, wat toch knap tegenvalt.

Op de weg terug stoppen we bij de Avalanche camping waar een boardwalk door de ceder bouwen loopt van een kleine mijl lang. We lopen door deze dichtbegroeide bossen met eeuwenoude, hoge reuzen en om niet is het weer prachtig. Bijna bij het eind van dit pad komen er bij de start van de trail naar Avalanche Lake. De wandeling hier naar toe is een drie en een halve kilometer en het met ligt zo'n 150 meter hoger in de bergen dus op de heenweg loopt het gestaag omhoog en soms ook aardig stijl. Maar na een goed uurtje kwamen we bij een mooi, klein meer aan met op de achtergrond bergen met, alweer, het wordt saai bijna, besneeuwde toppen. En heel mooi, sereen plaatje! En zeker de moeite van de wandeling waard. De terugweg gaat wat sneller en na een drie kwartier staan we weer wat we waren begonnen en moeten we nog een klein stukje naar de auto. Mooie maar voldaan zoals dat heet, rijden we terug naar de uitgang. We stoppen nog een keertje langs Lake McDonald, wat er een stuk rustiger bij ligt vandaag dan afgelopen week toen we er voor het eerst waren. We eten en hapje in een groot restaurant vlak bij de ingang van het park voor we terug rijden naar onze blokhut. Morgen zijn er nog een dag hier een kunnen we nog een dag genieten van Glacier NP!