Red Lodge, Beartooth highway en noord Yellowstone

6 september 2016 - Bozeman, Montana, Verenigde Staten

Vandaag een mooie route door het berglandschap van Montana via een van de mooiste scenic byways in Amerika, de Beartooth scenic byway. Deze loopt van Red Lodge naar de noordoostelijke ingang van Yellowstone NP. De Weegh loopt over de Beartooth Pass op een hoogte van 11947 ft., 3.504 meter. Door een prachtig landschap met hoge, besneeuwde toppen, hoogvlaktes met grote ranges en grote delen door bossen met sparren en naaldbomen.

Red Lodge zelf is een klein plaatsje met in de hoofdstraat vele leuke winkels met uithangborden al dan niet in neon, waarbij het wel lijkt op een wedstrijd woe het mooiste bord heeft. Moeilijk om de mooiste te kiezen maar Bogarts Restaurant doet met een foto van good old Humphrey doet zeker mee in de top. En snoepwinkel blijkt naast honderden soorten snoep ook een mini museum te zijn met tientallen oude reclame borden, fietsen, grammafoons en vele andere voorwerpen uit begin vorige eeuw. Het kost kinderen vast geen moeite om hun ouders hier mee naar binnen te krijgen.

Na Red Lodge begint de route naar Yellowstone en alles wat er over deze weg wordt gezegd is zeker waar. Met vele punten om te stoppen en van de diversiteit aan uitzichten te genieten en foto's te schieten. Geleidelijk klimt de weg gestaag omhoog en de besneeuwde toppen die eerst in de verte lagen komen dichter en dichterbij totdat je in de sneeuw staat op de pas. Kleine vennen met smeltwater, grote witte deken met ijs en de mooiste vergezichten maken het moeilijk om te kiezen waar naar te kijken. Boven op de pad loopt brutaal een vos maar helaas ook snel verdwenen voor we hem op de foto kunnen zetten.

Na de afdaling langs blauwe meren komen we aan in Yellowstone dat we aan de noordzijde doorkruisen om via de noordwestelijke ingang bij Gardiner het park verlaten om terug te rijden naar Bozeman. Maar voor dat zover is zien we eerst nog een eland mist kalf en vele kuddes bisons die soms ook de weg oversteken. Het blijven mooie dieren en er lopen en paar flinke exemplaren tussen, maar ook heel veel kalfjes.

Na een lange dag terug in Bozeman lopen we vandaag het hotel naar het centrum waar er in een oude graansilo tot restaurant omgebouwde sports bar en hapje eten. Binnen is het een immense ruimte vol met tafels, rennende serveersters en een kakofonie aan geluiden en gezellige boel. De burgers smaken prima hier!