Hobbelend langs de Boulder River bij Natural Bridge and Falls plus Livingston

7 september 2016 - Bozeman, Montana, Verenigde Staten

Vanochtend leek het er op dat het een bewolkte, regenachtige dag zou worden maar al tijdens het ontbijt werd het al lichter en eenmaal in de auto brak het open en werd het weer een prachtige dag met alleen soms wat wind. We blijven wat dichterbij vandaag een riem naar een state park. Dit zijn meestal weet kleinere parken die ook veel minder druk zijn dan de nationale parken waar met aandacht naar uit gaat. Maar soms zitten er juweeltjes tussen de state parks. Natural bridge and falls is er zo een. De weg loopt langs de Boulder River met allerlei stops langs de route waar korte en langere wandelpaden zijn uitgezet. De weg is echter na de ingang en off-road weg dus dat wordt een hobbelig ritje. Maar de natuur maakt dat allemaal goed met mooie uitzichten op de rivier die bij de natural bridge en stuk ondergronds stroomt voor deze met een waterval weer bovengronds komt. In het voorjaar wanneer er veel water staat gaat de rivier bovengronds door een canyon maar nu loopt hij na de waterval ook nog ondergronds door voor de rivier buiten de canyon weer een gewone rivier is. De paden met diverse uitkijkpunten met uitleen over het ontstaan van de situatie zijn nou aangelegd en makkelijk te bewandelen met soms wat hoogteverschil.

We rijden de weg stuiterend tot het eind en weer terug want het is geen doorgaande weg. Langs de weg zitten een paar kleine campings en christelijke jongeren kampen. Ok zijn er kleine en grote farms in het park en daarbuiten. Naast koeien en schapen staan er in de besproeide akkers ook tientallen herten te smullen van het malse graad wat ze waarschijnlijk beter bevalt dan de droge, andere akkers.

Op de terugweg stoppen weer nog in Livingston, en klein stadje dat in vroegere dagen de trein toegang tot Yellowstone bood. Ook hier in het oude centrum veel winkels en kunst galerijen met ook hier weer mooie uithangborden. Dat lijkt wel iets speciaals bij dit gebied horend want ik kan me niet herinneren dat in zulke aantallen eerder te hebben gezien en ook hier zitten er vele tussen van neon verlichting en in art deco stijl.

Terug in Bozeman naar een Mexicaans restaurant voor een heerlijk diner met een plaatselijk gebrouwen biertje erbij wat weer prima smaakte!