Bozeman en dino's

9 september 2016 - Kalispell, Montana, Verenigde Staten

Vandaag blijven we dicht bij huis. Voor we morgen vertrekken richting Glacier NP willen we vandaag Bozeman zelf ontdekken. Het oude centrum is de Main Street over een achttal blokken. De grote gebouwen hier zijn veel in art deco stijl gebouwd en de meeste zijn mooi gerestaureerd of de restauratie is bezig. Er zitten veel leuke winkels, kunst galerieën, cafeetjes en restaurantjes. De winkels zijn val speciaal winkels zo is er een winkel die allerlei soorten zout verkoopt en ook kookboeken en zoutstenen voor op de barbecue. De meeste kunst is westen art, mooie gegoten beelden van dieren, cowboys en indianen en hetzelfde zie je terug in de schilderijen. Het is heerlijk zonnig vandaag en na het rondje te hebben gelopen is het prima uit te houden op een terras in de zon. Lunchen doen we dat maar niet want wat we langs zien komen is Amerikaans van omvang en zoveel trek hebben we nu ook nog niet. Na een korte stop bij de Wall Mart gaan weer naar het Museum of the Rockies. Dit ligt aan de buitenkant van de stad naast het sport stadium. Dit museum heeft een mooie expositie over de prehistorie in Montana met hem veel fossielen en skeletten of delen daarvan uit de tijd van de dinosaurussen die hier 35 miljoen jaar geleden rondliepen. Hek interessant en ook mooi tentoongesteld met veel informatie over wat je ziet. Naast de dino's ook een expositie over het leven in Montana van zo'n 100-150 jaar geleden tot midden afgelopen eeuw. Heel veel te zien zoals mijnwerkers gereedschappen, geweren tot aan een postvliegtuigje toe. Ook een kleine maar mooie tentoonstelling over de native Americans in Montana die giet nog in een zevental reservaten leven en hun oude tradities proberen te behouden en over te brengen op volgende generaties.

Na op de bovenverdieping nog een kleine, voor kinderen gemaakte, educatieve impressie van Yellowstone tree hebben gezien, waar een aantal dieren stonden die gemaakt waren van allerlei gebruiksartikelen en muziekinstrumenten, lopen we naar buiten wat niet alleen nog een grote dino staat, maar waar ook op een groot terrein een farmhouse van een homesteaders familie is gebouwd met alle bijgebouwen erbij. Ingericht met spullen uit de tijd waarin de pioniers zich vestigden. Lincoln heeft een wet in werking gesteld die het mogelijk maakte dat een homesteader en kwart vierkante mijl grond mocht claimen. Hij was dan wel verplicht hey stuk land te bewonen en te beweren en als hij er tien jaar later nog woonde werd het land zijn eigendom. Mede door deze wet zo'n et vele pioniers geweest die naast het westen trokken om een bestaan dat op te bouwen.

Binnen in het huis zijn een aantal dames in kleding uit die tijd bezig met het bakken van koekjes, en boven zijn en past dames bezig met weven en spinnen. De koekjes liggen er voor de sier, want de voedsel en waren wet verbiedt ze de koekjes uit te delen omdat de keuken waarin ze zijn gebakken geen stromend water en elektriciteit heeft!

Het is alweer bijna vijf uur als we uitgekeken zijn en terugrijden naar het hotel om de gebruikelijke zaken te doen zoals foto's bekijken, wat badderen en wat schrijven voor we straks gaan eten. Waar weten we nog niet, dat zien we straks wel. En morgen rijden weer naar Hungry Horse. Kan je een mooiere naam bedenken voor een plaatsje in het wilde westen?